vrijdag 30 december 2011

30 december 2011 Sol 13: Mission accomplished!

Vandaag laatste simulatiedag. Er waren geen onderzoeken meer gepland, enkel nog twee verkennende EVA's en nog enkele wetenschappelijke video-opnames voor Educational Innovations. Een ietwat ontspannende afsluiter na twee weken van intense exploratie en onderzoek. Vanavond moest het 'Summery Report' opgesteld worden. We waren allen onder de indruk van wat we verwezenlijkt hebben. Maar eerst nog wat info over vandaag.
Karon, David en Leandro gingen iets voor 10:00 am op PED EVA (PED=Pedestrial) richting Skyline Rim. ATV's zijn op die plaats niet toegelaten en dus besloot men op de laatste dag nog een uitdaging aan te gaan en de 4,3 km heen en terug te voet aan te vatten. Een tocht van 2u30, zo bleek. Bij de start volgde meteen de beklimming naar Radio Ridge, op zich al een zware klus.
Skyline Rim is een eigenaardig gebied. Je kan het niet echt rotsen noemen en je kan ook moeilijk inschatten welke kleur dit gebied uitstraalt. Donkergrijs met ietwat geel in verwerkt. Een bijzonder geheimzinnig stukje natuur.
Bij terugkeer had iedereen een paar liter vocht verloren. Het resultaat van 2u30 te voet in (nep)ruimtepak. Op de foto David na aankomst in de hab. Dit was me ook overkomen enkele dagen geleden met de EVA naar Muddy Creek.

Tijdens de bovengenoemde tocht hadden Aster en mezelf zicht teruggetrokken in het lab voor deel twee van de wetenschappelijke schoolexperimenten van Educational Innovations. Gisteren hadden we mooie beelden gemaakt met o.a. de immense Solar Tube in de omgeving van de hab. Nu volgden enkele kleinere experimentjes maar daarom niet minder interessant. Aster trad terug op als ideale edutainer terwijl ik instond voor video en geluid. Een greep uit het pakket:
demo verschil tussen massa en gewicht,

demo Fire Syringe, waarbij samengeperste lucht voor ontbranding kan zorgen,

demo inside - outside sensor,
demo glogerm, waarbij wordt aangetoond hoe vlug iemand kan besmet worden.

In de namiddag gingen wij, Aster, Victoria en mezelf, nog een laatste maal op EVA richting Candor Chasma. Het was op aanraden van David, hij had die locatie gisteren verkend. Het zou een van de mooiste en indrukwekkendste tochten worden. Al ben ik me ervan bewust dat ik dit nogal eens zal gezegd hebben. Een laatste maal de pakken aan, de helm insmeren, radio en lucht check. Het neemt telkens een half uur in beslag om iedereen klaar te krijgen.
Ook Victoria nam aan de tocht deel. Jammer genoeg leefde zij nogal teruggetrokken in de hab en ook op EVA vermeed zij alle gezelschap. Verschillende keren moest ik er haar op attend maken dat zij tijdens de tochten dicht bij ons moest blijven, maar tevergeefs. Ook deze namiddag bleef zij telkens 50 tot 100 meter achter ons lopen. Resultaat was dat wij de tocht niet volledig konden uitvoeren wegens de invallende duisternis. Op de foto Victoria op grote afstand...

Zoals vermeld was in de laatste EVA een indrukwekkend stukje natuur te zien. Er zijn veel foto's genomen waarvan ik er hier maar een paar kan laten zien. In dit gebied waren heel veel puma sporen te vinden. Het is toch wel fascinerend te weten dat deze dieren hier leven terwijl er eigenlijk weinig voedsel voorhanden is.


En dat was het dan. Laatste rit terug naar de hab en de helm en het space suit definitief aan de haak. Net voor het binnenstappen liet ik me nogmaals fotograferen met Aster Stein. Wat ben ik blij dat hij ook bij het team was ingedeeld. Wat hij hier verwezenlijkt heeft is enorm. Eduction Officer en Journalist, met prachtige educatieve demo's, iedere avond zijn journalist report schrijven, de beste kok van het team en een fors pakket humor. Het bleek de ideale collega en teamspeler te zijn. Bedankt Aster!
En dit kan ook gezegd worden van David, Leandro en Karon. Zulke mensen ontmoet je niet elke dag en zal ik allicht nooit meer ontmoeten. We hebben 14 dagen samen geleefd alsof we elkaar al jaren kenden. Het afscheid zal zwaar worden morgen. Thank you David, Leandro, Karon! I will never forget you!

Hierbij wens ik nogmaals mijn familie te bedanken dat ik mijn 'space' carrièrre in schoonheid heb mogen afsluiten. Bedankt Katharina en Anke! Het deed me wat, tweemaal kunnen deelnemen en eenmaal als leider van een team. Met de paraboolvlucht, centrifuge, de stage in Alabama en nu deze twee Mars simulaties, heb uiteindelijk alles bereikt waar ik naar verhoopt had. Hier terplaatse heb ik dan ook beslist na deze missie definitief met alle activiteiten inzake ruimtevaart te stoppen. Het is een intense periode geweest met vallen en opstaan en met voor- en tegenspoed. Na thuiskomst weet ik dat de pers me terug zal opwachten. Volgende dinsdag volgt nog een interview met de VPRO, de Nederlandse radio omroep en met enkele kranten. En er zullen wellicht nog enkele voordrachten volgen, maar that's it.
Tot slot nog melden dat de missie een compleet succes was en dat zal Mission Support wel beamen.
Het Final Summery Report werd aan Mission Support overgemaakt en zal binnenkort verschijnen. Aan iedereen bedankt voor jullie interesse en Happy New Year nog vanuit Utah!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten