dinsdag 27 december 2011

27 december 2011 Sol 10

Gisteren in de namiddag was ik zo moe dat ik een dutje deed in mijn kamer. Ook Aster viel in slaap aan tafel. Die avond kon ik dan ook niet onmiddelijk de slaap vatten. Omdat een internetverbinding de hele dag bijna onmogelijk was geweest, moest ik opnieuw vannacht mijn blog bijwerken. Bij het ontwaken kijk ik altijd eventjes door het raam. Ik slaap aan de achterzijde van de hab en heb zicht op het observatorium. Ik zal dit beeld zo lang mogelijk in mijn geheugen proberen te prenten.
Leandro was terug de eerste die opstond deze morgen. Een man van orde en dicipline. Vandaag was het non cooking day, dus pre-pepared food of astronautenvoedsel. Ontbijtgranen met gevriesdroogde aardbeien, papaya, mango en een handvol rozijnen.
Altijd heb ik nog een hongerig gevoel na de maaltijd en verlang ik al opnieuw naar de volgende maaltijd. Deze morgen bij de weging bleek ik bijna twee kilogram te zijn afgevallen. De spierpijn laat zich ook voelen. Iedere dag 2 à 3 uur het backpak op je rug en telkens 20 km rijden met de ATV's op hobbelig terrein en soms nog een paar km te voet bepakt met geologisch materiaal. Maar ik klaag niet, het is goed nog eens wat beweging te hebben en eens wat af te zien.
Deze morgen waren Leandro, Karon en Victoria de eersten om op EVA te gaan, nr. 16. Zij gingen op verkenninng in de Black Hills area. Bizar landschap.
Na het middagmaal testte Leandro zijn mini-robot in de omgeving van de hab. Het vehikeltje beschikt over een mini-cameraatje en kan beelden schieten op plaatsen waar wij niet bij kunnen. Er is ook een grijparm op geplaatst om kleine steentjes op te nemen.
Na de middag was het dan mijn beurt om op EVA te gaan. We noemen het de DNA-crew (David, Nicky en Aster). David wil deze week nog zijn laatste bodemstalen nemen en ik maak van de gelegenheid gebruik om dat voor OVAM ook te doen op dezelfde locaties. Vaak moeten we hierbij de ATV's op een grote afstand achterlaten. Dan weet je pas echt wat het inhoud om zwaar bepakt en met extra materiaal op stap te gaan in de ruimtepakken, ook al zijn het geen echte.
Bij het rijden met de ATV's kan het heel koud zijn en te voet loopt het zweet dan weer van je rug. Maar ondanks de zware verplaatsingen kijkt iedereen er telkens weer opnieuw naar uit.
Na de bodemstalen reden we nogmaals naar de Brahe Highway. We probeerden daar al verschillende keren de doorgang te vinden naar de Schriaparelli Highway. Maar ook ditmaal slaagden we daar niet in. Telkens verperd ons een diepe kloof de weg. Op de foto bekijken Aster en David nogmaals de coördinaten.
Zo te zien is deze connectie niet meer mogelijk. Dan maar terug naar de hab. De nacht valt hier heel snel en het was al na 5 uur pm. En de lage zon kan soms heel gevaarlijke situaties creëren.

Morgen opnieuw twee EVA's met enkele boringen en bodemstalen, we bekijken samen met Karon de groei van de bacteriën, er zijn nog wateranalyses te doen en samen met Aster zullen we starten met de video opnames van de schoolexperimenten die we gekregen hebben van de Amerikaanse organisatie Educational Innovations. Het wordt een zeer gevulde dag. Maar het zijn dan ook de laatste. Het einde van de missie nadert snel. Until tomorrow.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten