donderdag 22 december 2011

22 december 2011 Sol 5

Deze morgen terug ruimtevoedsel als ontbijt, gevriesdroogde aardbeien, mango en papaya met wat cornflakes en banana chips. Iedere morgen worden we gewogen en in de vooravond moeten we de voedselstudievragen beantwoorden. Het valt me op dat ik veel minder eet dan normaal en de weegschaal bevestigd dat. De toch wel zware uitstappen (EVA's), weinig slaap en veel vloeibaar voedsel eisen hun tol. Ik begin stilaan wat kilo's te verliezen. Er zijn ook wel enkele mini snacks voorzien maar we houden dit heel beperkt en we willen nog wat overhouden voor Kerstavond.
Ik zat vandaag in de eerste EVA crew samen met Aster en David. We vertrokken omstreeks 8:45 met als doel drie locaties voor bodem onderzoek en twee voor waterstalen. Met drie uur zou het de langste EVA worden tot nog toe, en dit in barre weersomstandigheden. Windstoten, sneeuwval en temperaturen die niet boven het vriespunt kwamen. David gebruikte opnieuw zijn zware penetrometer voor de bodemdichtheid en manuele kernboor voor bodemstalen.

Met de penetrometer wordt een kogel in de grond geslagen telkens met dezelfde aantal slagen en er wordt gemeten hoe diep hij telkens gaat. De bodemstalen zullen volgende week onderzocht worden op watergehalte en samenstelling.
Aster en mezelf hadden al een poging ondernomen om een waterplas te vinden maar zonder resultaat. Dit keer hadden we de coördinaten in de GPS goed bestudeert en de eerste waterplas werd dan ook vlot gevonden, zij het dan in bevroren toestand. De penetrometer werd er opnieuw bijgehaald maar dit keer om het ijs te breken. Mijn eerste waterstalen waren een feit. Even later zouden we nog een tweede bevroren plas vinden, ook hier werden monsters genomen.
De helmcamera van Aster is fantastisch en brengt alles mooi in beeld. Het blijkt het ideale instrument te zijn om al onze activiteiten te registreren.
Na drie uur keerden we naar onze homebasis terug in lichte sneeuwval en met bevroren vingertoppen. Het duurde wel enkele uren vooraleer we terug op temperatuur kwamen. David is al sinds enkele dagen onze bakker wat brood betreft, maar ditmaal liep het mis. Het brood rees zo sterk dat het de machine uitliep en begon te verbranden. Hoe hij het klaarspeelde weet ik niet maar de deeg werd vliegensvlug overgebracht naar een ovenschotel waar het een uurtje later toch nog eetbaar uit de oven werd getoverd.

Leandro is al een tijdje aan een minirobot aan het werken. Hij schrijft hier terplaatse het programma. Net voor vertrek had ik een mini-cameraatje gekocht. Bedoeling was om met een kleine ballon op te laten en enkele beelden te schieten van de omgeving van de hab, maar omdat we geen helium ter beschikking kregen, kon dit niet doorgaan. Ik was dan ook het cameraatje uit het oog verloren, tot Leandro plots met de mini-robot tevoorschijn kwam. Ik viste het terug uit mijn bagage en liet het hem zien. Hij zag onmiddellijk enkele mogelijkheden en in de korste keren werd het ding op de grijparmen van zijn robot gemonteerd. In de komende dagen wordt het kleine vehicle uitgetest in de omgeving van de hab.

In de namiddag vertrok de tweede crew op EVA met Leandro, Karon en Victoria. Zij gingen nog dieper op verkenning tot bij Bupee Dinosaur Quarry waar beenderen van dinosaurussen zijn gevonden. Onderweg werden nog enkele waypoints in de GPS gemarkeerd. Op de foto hieronder Karon en Victoria.

In de namiddag zou ik de waterstalen analyseren maar ik ben er wegens tijdsgebrek niet toe gekomen. Er was nog een gigantische afwas te doen en het lab had dringend een poetsbeurt nodig. De klus was juist klaar toen de 2e crew weer binnenkwam. Na de EVA's verwerken we eerst alle data, foto's en video's en wordt er meestal een debriefing gehouden. De avond valt hier heel vlug en voor je het weet moet het avondeten alweer worden klaargemaakt. Morgen zit ik pas in de tweede EVA crew na de middag en zal dus opnieuw moeten instaan voor het ontbijt. Verder zal ik de tijd nemen om in het labo de twee waterstalen te analyseren op geleidbaarheid en zuurstof en plant ik nog enkele zaden in bodemstalen die eerder deze week zijn genomen.

We hebben nu al 9 EVA's uitgevoerd en 146 km afgelegd en we zijn nog niet halfweg. Hard labeur hier en dit terwijl iedereeen zich stilaan klaarmaakt voor Kerstavond en Kerstmis. We zullen hier ook een kleine viering houden maar in mijn gedachten zal ik bij mijn familie zijn. Marsian greetings!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten